dimarts, 24 de setembre del 2013

VELÒDROM DE LES ARENES. Vilamarí / Aragó. (1907-1909)

Agraïments a CARMEN GIMÉNEZ i ENRIC COMAS i PARER


Després del tancament de la pista del Velòdrom de La Bonanova el 1899 i de la clausura de l’efímer velòdrom del carrer Aragó/Muntaner a finals de 1903, l’afició barcelonina es va tornar a plantejar la necessitat d’un nou velòdrom per exercitar l’esport ciclista. A manca d'un recinte adeqüat, una improvisada pista al parc de la Ciutadella intentava amb força penes cobrir aquest buit.
L’estiu de 1906 varen començar les obres d’una nova pista a l’illa delimitada pels carrers Vilamarí, Aragó, València i Llança, a les rodalies del costat muntanya  de  l’Escorxador Municipal. Aquest nou recinte, que va ser batejat amb el nom de Velòdrom de Les Arenes per la proximitat de la plaça de toros, havia estat promogut per l’industrial Josep Rex, un autèntic entusiasta del món de la bicicleta. La inauguració, tot i que inicialment era prevista pel 27 de gener de 1907, no es va poder fer efectiva fins el 17 de febrer següent a causa de les fortes pluges que van caure sobre al ciutat aquell hivern.

Emplaçament del Velòdrom de Les Arenes sobre un plànol urbà de l'època. (Font: Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya)

*1907.- Sortida d'una cursa de bicicletes al Velòdrom de les Arenes.
 
*1907.- Una altra imatge del velòdrom. Al fons la cantonada Aragó/Vilamarí.
 

*1908.- Una cursa en acció sobre la pista de terra. (Font: Derylermanks i Cia / AFB)
*1907. Nota publicada a La Vanguardia després de la inauguració del velòdrom en la que sorprèn el to extraordinàriament crític amb la nova pista. 

*1907. El Mundo Deportivo en la seva edició del 21 de febrer publicava aquest complet article sobre el nou Velòdrom de Les Arenes inaugurat uns dies abans.  (Cliqueu sobre la imatge per ampliar-la)
 
 
1908.- Animació a prop de la pista del velòdrom. L'edifici del fons encara és avui dempeus a la cantonada Vilamarí/Aragó. (Font: Derylermanks i Cia / AFB)

La premsa de l'època va ser especialment crítica amb les característiques d'aquesta nova instal.lació ciclista de pista de terra. Si bé es reconeixia que era més adient que la improvisada del parc de la Ciutadella, on es venien celebrant curses des del tancamenet de velòdrom del carrer Aragó, també era cert que no reunia condicions suficients i estava condemnada a la provisionalitat mentre no es construïa un recinte comme il faut. És per això, que la vida d'aquest velòdrom va ser força curta i va quedar en desús en inaugurar-se la nova pista del Parc de Sports del carrer Muntaner l'any 1909.

*1909.- L'obertura del nou velòdrom del carrer Muntaner va significar el final del de Les Arenes. El 4 de març El Mundo Deportivo publicava aquest esqüet anunci en el que s'oferia el velòdrom a arrendament o traspàs. Ja mai més tornaria a reeixir.